vrijdag 31 augustus 2012

vrijwilligerswerk - why bother?

vrijwilligerswerk, waarom zou je dat doen?
ik ga er niet onnozel over doen, ik deed het deels uit idealisme, maar voor mij was het ook een kans om eens iets totaal anders te doen, mee te draaien in een organisatie, in een tropisch land :p en daarbovenop nog eens voor mijn avondstudie. 
ik vroeg mij af waarom andere mensen eraan beginnen, ik wou ook eens alles op een rijtje zetten om vrijwilligerswerk te verdedigen want veel mensen in mijn omgeving begrepen dit niet zo goed..

in 't kort, de main reasons:
  • iets ‘terug willen geven’, anderen willen helpen en een verschil willen maken
  • nieuwe mensen leren kennen
  • CV opleuken! ervaring opdoen in een sector waarin je niet helemaal thuis bent, of waar je een takenpakket kan opnemen waar je op de arbeidsmarkt niet voor in aanmerking komt
  • ervaringen die je reeds hebt opgedaan op je job aanwenden om je in te zetten voor een project => goed voor de professionaliteit van de organisatie 
  • het is een ‘nuttige hobby’ 
  • vrijwilligerswerk in het buitenland: eens een langere tijd op eenzelfde plek blijven, je tijdelijk integreren in een nieuwe gemeenschap, de mensen en de plek echt leren kennen
  • een extra taal leren of opfrissen
  • ervaring opdoen die je de rest van je leven zal bijblijven! je leert bij over jezelf, je waagt je uit je comfortzone van vrienden, familie en dagelijkse routine dus je zal jezelf waarschijnlijk wel eens tegenkomen.  je bent er even tussenuit en je leert zaken die je niet op de schoolbanken kan leren. je ervaart het leven zoals het elders is, dit kan je ogen openen waardoor je bewuster gaat leven

stuk voor stuk goede redenen lijkt me! en op zich geen enkel probleem als je er zelf als vrijwilliger ook iets uithaalt, zo lang je werk bij de organisatie op de eerste plaats komt. ik heb in colombia met verschillende vrijwilligers gesproken en ze gaven stuk voor stuk aan dat ze het een deel uit idealisme doen, maar zeker ook een project kiezen waar ze zelf ook voeling mee hebben, iets kunnen leren of op een locatie was waar ze graag naartoe wilden. perfect deal, toch? 

ik vind het nen aanrader, and i'd do it all again!! het kan confronterend zijn (doordat je er plots alleen voor staat, de taal niet verstaat, andere ideeën hebt, de kinderen lastig zijn, ge ne vreemde muggenbeet hebt en naar een colombiaans ziekenhuis moet ;),...) but it's all worth it!! sowieso een verrijking!!

maar ge HOEFT daar natuurlijk niet voor naar het buitenland! hier in ons eigen kikkerlandje zijn ook meer dan genoeg toffe initiatieven!
een kleine greep uit het mega-aanbod: lesgeven aan anderstaligen, assisteren bij sing for the climate, thuislozen helpenmoreel consulent worden in de gevangenis, helpen in een soepkeuken in brussel, pleegouder worden of aan huiswerkbegeleiding doen, internet (bv 11.be) staat vol interessante voorstellen!! ik ga zeker eens kijken waar ik ook hier thuis mijn steentje kan bijdragen! het moet niet altijd ver, intensief of voor een lange periode zijn: schrijf-ze-vrij voor amnesty international kan je gewoon van thuis uit doen, ga 'ns langs bij stadsklap, werk een weekend op een festival van recyclart.  

wie ook eens naar colombia wil (DOEN ;) ), toch nog wat tips!
colombia sin fronteras: een community center nabij santa marta waar de focus voorlopig ligt op extra lessen geven aan de kinderen uit de wijk (mijn projectje :) met de cutest kids!!)
fundación mariposas amarillas: gelijkaardig project als colombia sin fronteras, in dezelfde regio maar in een andere wijk. zij werken ook met volwassenen. hier kan je ook terecht voor kortere periodes vrijwilligerswerk.
sports for development: een overkoepelend project dat in bestaande initiatieven zoals colombia sin fronteras en mariposas sportactiviteiten organiseert.
peace brigades international: een internationale organisatie die vrijwilligers uitstuurt om verdedigers van mensenrechten te ondersteunen. vrijwilligerswerk op een ander niveau, je moet meedoen aan een selectie en je voor minstens een jaar engageren. ik heb met een aantal vrijwilligers van deze organisatie gesproken: het is zwaar maar so worth it!

let me know if you need more info :) 



meer lezen over vrijwilligen in het buitenland? check de lonely planet publicatie Volunteer – A traveller’s guide to making a difference around the world, www.aroundtheglobe.nl, www.gostrange.be


Geen opmerkingen: