maandag 20 augustus 2012

terugblik - part one

tis de moment om efkes terug te kijken op mijn cimic-jaar. normaal was het de bedoeling dat ik er regelmatig iets over zou schrijven, maar ik moet u niet uitleggen waarom dat er niet van gekomen is zeker? verder dan wat krabbels ben ik niet echt geraakt.
on the other hand, al de dingen waar ik nu nog aan terugdenk, zijn echt wel de moeite waard ;)
voor jullie de highlights op een rijtje my friends!

in hoofdpakket 2 gingen we verder in op de interculturele dialoog. het was de bedoeling dat we via mondelinge overlevering het verhaal van verlies en herinnering optekenden van een medemens. wij kozen in ons groepje voor de invalshoek migratie. we waren benieuwd naar hoe migranten het verlaten van hun vaderland en het leven in België ervoeren en gingen graag het gesprek aan! tijdens de brainstormsessies met de groep kwamen er allerlei vormen van migratie ter sprake. adoptie was voor mij eentje dat eruit sprong, omdat ik hier in eerste instantie niet aan gedacht had. hoe meer ik erover nadacht, hoe liever ik een geadopteerd persoon wou interviewen.
ik was wat zenuwachtig om een complete stranger te interviewen over haar leven. zo persoonlijk! maar uiteindelijk was het een superleuk gesprek! eigenlijk tof om zo is een excuus te hebben om veel vragen te stellen en dieper op de dingen in te gaan.

dank u cimic, zo eens wat langer stilstaan bij bepaalde zaken en vragen durven stellen, daar heb ik intussen al veel aan gehad en veel uit geleerd!

some catchy quotes die mij verwonderden, ontroerden, aanzetten tot nadenken:
"Ik denk dat ik goed terecht gekomen ben! Ik kan er niet meer over vertellen dan dat ik gelukkig ben." 
"Ik zit hier goed. Ik ben nogal een gewoontedier, als ik me ergens thuis voel, wil ik er ook blijven." 
"De grote trap die ik me herinnerde, zag ik staan, in wezen was het maar een heel klein trapje van 3 treden. Toen ik op die trede ging zitten voelde ik gewoon ‘rust’."
"Sommige adoptiekinderen zijn boos, maar ik ga ervan uit dat mijn ouders hun redenen hadden om mij voor adoptie op te geven, omdat ze het beste voor mij wilden."
"Ik heb nog altijd wel het gevoel dat ik uit liefde voortgebracht ben."

"De zuster zei me: ‘God bless you, when you’re in heaven, you will meet her’."
"Bij het woord Belg denk ik aan een blanke vrouw of man."
"Cultuurverschil binnen een relatie is niet negatief, maar het kan wel heel moeilijk zijn als je andere basiswaarden hebt. Het positieve is sowieso dat je veel van elkaar leert en van beide achtergronden het ‘goede’ kan bijhouden."
"Ik zie migratie vooral als een verrijking."

stay tuned people, next time: de hoogtepunten van de module interculturele communicatie!

Geen opmerkingen: