zaterdag 14 mei 2011

what can i do you for?

as i said before, het rijke noorden heeft wel wat goed te maken bij het arme zuiden..
naast het hele kolonisatieverhaal, het opdringen van onze levenstijl (wat echt niet de enige juiste is..) en 't gaan lopen met alle goede grondstoffen ginderachter, hebben we ook van hieruit ne stevige stempel op hun leven gedrukt. indeeeed, ik ben hier weer met mijnen ecologische voetafdruk :s hij is GROOT, dus ik kan hem niet negeren!


anyways, er werd ons de vraag gesteld: hoe goed te leven in het noorden opdat ook het zuiden kan leven/floreren?

met de lessen van de befaamde peter tom jones in het achterhoofd, dachten wij direct aan allerlei milieumaatregelen:
  • hernieuwbare energie
  • duurzaam produceren en recycleren (kringloopwinkel!)
  • groentjes en fruitjes van het seizoen eten (dees maand: andijvie, asperges, bloemkool, doperwt, groene selder, koolrabi, kropsla, paddenstoelen, prei, raap, raapstelen, radijs, spinazie, spitskool, uien, warmoes, wortelen ********* aardbeien, pompelmoes, rabarber, sinaasappelen - echt waar, een deel daarvan heb ik nog NOOIT gegeten, zou ik toch eens een groentenmand overwegen zoals Mme? dan leerde zo nog eens iets nieuw kennen..), uit eigen regio uiteraard (dat vloekt dan wel weer een beetje met ons plan om fairtrade producten te kopen, die zijn toch doorgaans wat exotischer..)
  • fietsje en busje meer gebruiken ipv koning auto (en euhm, niet meer vliegen maar we weten allemaal dat ik daar nog niet klaar voor ben..)
  • autodelen voor die momenten dat je de koning toch nodig hebt (hier alvast een goei voorbeeldje!)
  • de verwarming een graadje lager zetten (en niet alleen met dikke truiendag..)
  • donderdag veggiedag!
daarnaast dachten we ook nog aan het steunen van NGO's, op allerlei manieren (hoewel er vaak twijfel is over het nut van goede doelen, geloven we er toch in, iets is beter dan niets!!):
  • zelf vrijwilligerswerk doen (in het zuiden, maar ook hier, bv bij oxfam, of andere organisatie, door omgeving de sensibiliseren, ben ik goed bezig of niet ;) )
  • centjes geven aan music for life en co
  • bellen met ello mobile! zij steunen dan voor jou!
  • centjes laten beheren door triodos
nog leuke initiatieven om in 't oog te houden:
wie vult aan? :)

we stellen ons wel de vragen: hoe ver gaan we, welke luxe kunnen we missen, welke aanpassingen kunnen we doen? i don't know! maar er moet iéts gebeuren.. hier in mijn wereldje is toch nog heel wat werk aan de winkel!!

2 opmerkingen:

Unknown zei

Ik worstel soms ook met dat gevoel, daarom heb ik een plan-kindje geadopteerd! Met het idee van ik kom hier heus niks te kort, dus die 25 euro elke maand kunnen er wel vanaf, dan zal ik es een keer minder moeten gaan uiteten, of iets gaan drinken en ondertussen wordt er geinvesteerd in de kids daarachter! Bij mij is het een 6-jarig jongetje geworden vanuit nepal, maar je helpt de hele community daar, niet een specifiek persoon door bv te helpen aan de school of een waterkraan of een fiets.
Wat me eraan doet denken bij oxfam kunt ge heel leuke kado's kopen, zoals een geit voor een gezinnetje aan de andere kant van de wereld, of een koe, een fiets en zo van die leuke ideeen! Dat wordt alleszins ons plan voor vaderdag!

kelly zei

:) geweldig :)